الف :
"اين قانون به منظور تعيين روش و مراحل برگزاري مناقصات به تصويب مي رسد و تنها در معاملاتي كه بارعايت اين قانون انجام مي شود، كاربرد دارد."
ماده 1 قانون مناقصات به كاربرد اين قانون ميپردازد كه در بند 1 ماده 1 بايدبه چند نكته توجه داشت :
1-تعيين روش :
همانطور كه در متن اين ماده مستتر است اين قانون جهت تعيين روش انجام معاملات در نظر گرفته شده است . اما چه روشهايي براي برگزاري مناقصه وجود دارد و اين روشها در كجا ذكر شده است
در صورتي كه به ماده 11 همين قانون مراجعه نماييم روشهاي برگزاري مناقصه به روشني ذكر شده است
"ماده ۱۱ ـ روشهاي انجام مناقصه
مناقصه به طرق زير انجام ميشود:
الف ـ در معاملات كوچك: ......................................
ب ـ در معاملات متوسط، : ......................................
ج ـ در معاملات بزرگ به يكي از روشهاي زير عمل ميشود:
۱ ـ برگزاري مناقصه عمومي ازطريق انتشار فراخوان در روزنامههاي كثيرالانتشار.
۲ ـ برگزاري مناقصه محدود. "
همانطور كه ملاحظه ميكنيد معاملات كوچك و متوسط و بزرگ همگي جزو مناقصه محسوب شده و از انواع روشهاي برگزاري مناقصه ميباشند
لازم به ذكر است كه روشهاي برگزاري بر حسب حد نصاب ( قيمت معامله ) كه هر ساله توسط هيئت وزيران اعلام ميگردد بر اساس ماده 3 قانون مناقصات ميباشد
2-مراحل برگزاري مناقصه
ماده 9 قانون مناقصات فرآيند و مراحل برگزاري مناقصات را به شرح ذيل توضيح داده است و در روبروي هر يك ماده مربوطه به آن را ذكر كرده ايم
"فرايند برگزاري مناقصات به ترتيب شامل مراحل زير است:
الف ـ تأمين منابع مالي. (ماده 10)
ب ـ تعيين نوع مناقصه در معاملات بزرگ (يك مرحلهاي يا دو مرحلهاي، عمومي يا محدود). (ماده 4)
ج ـ تهيه اسناد مناقصه. (ماده 14)
د ـ ارزيابي كيفي مناقصهگران درصورت لزوم. (ماده 12)
هـ ـ فراخوان مناقصه. (ماده 13)
و ـ ارزيابي پيشنهادها. (ماده 18 و ماده 19)
ز ـ تعيين برنده مناقصه و انعقاد قرارداد. (ماده 20 و ماده 21)"
قابل به توجه است مراحل برگزاري مناقصات كوچك و متوسط در همان ماده 11 توضيح داده شده است
3-چه معاملاتي كه با رعايت اين قانون انجام ميشود
در همين بند اشاره شده است كه كاربرد اين قانون تنها در معاملاتي است كه با رعايت اين قانون انجام ميشود ولي چه معاملاتي است كه بايد اين قانون در آن رعايت شود ؟ همانطور كه گفته شد كليه معاملات كوچك ، متوسط و بزرگ ميبايست با رعايت اين قانون صورت پذيرد و مشمولان اين قانون در بند ب ماده 1 توضيح داده شده است و حدود رعايت اين قانون بستگي به دستگاههاي ذكر شده ميباشد
ب:
" قواي سهگانه جمهوري اسلامي ايران اعم از وزارتخانهها، سازمانها و مؤسسات و شركتهاي دولتي، مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت، بانكها و مؤسسات اعتباري دولتي، شركتهاي بيمه دولتي، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي(درمواردي كه آن بنيادها و نهادها از بودجه كل كشور استفاده مينمايند)، مؤسسات عمومي، بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي، شوراي نگهـبان قانون اساسي و همـچنين دستگاهها و واحدهائي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر يا تصريح نام است، اعم از اينكه قانون خاص خود را داشته و يا از قوانين و مقررات عام تبعيت نمايند نظير وزارت جهادكشاورزي، شركت ملي نفت ايران، شركت ملي گاز ايران، شركت ملي صنايع پتروشيميايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، سازمان بنادر و كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان صدا و سيمايجمهوري اسلامي ايران و شركتهاي تابعه آنها موظفند در برگزاري مناقصه مقررات اين قانون را رعايت كنند.
تبصره ـ نيروهاي مسلح، تابع مقررات و ضوابط خاص خود بوده و از شمول اين قانون مستثني هستند."
در اين بند قانون به تفسير كليه سازمانها و نهادهايي كه ميبايست معاملات خود را بر طبق قانون مناقصات انجام دهند ذكر شده است ولي استثنائاتي به شرح ذيل مشخص گرديده اند
استثنائات :
در بند ب ماده 1 نهادهايي از رعايت قانون مناقصات معاف گرديده اند نيز ذكر شده است . اين نهادها ميتوانند از آيين نامه دروني خود جهت برگزاري تشريفات برگزاري مناقصه استفاده نمايند
1-، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي همچون شهرداريها و يا آب و فاضلاب كشور و يا ساير نهادهاي عمومي غير دولتي ولي به شرط آنكه در پروژه هاي آن بنيادها و نهادها از بودجه كل كشور استفاده نكنند و در صورتي كه بخشي يا تمامي منابع تامين مالي پروژه از محل اعتبارات بودجه كشور باشد اين نهادها هم مكلفند از قانون مناقصات تبعيت نمايند مانند شركت مترو كه در صورتي كه يك شركت وابسته به شهرداري ميباشد در صورتي كه براي توسعه خود از بودجه كشور استفاده نمايد. فرآيند برگزاري تشريفات آن پروژه ميبايست مطابق قانون مناقصات باشد .
2-نيروي هاي مسلح نيز به علت شرايط خاص و امنيتي خود از شمول اين قانون مستثني ميباشند